Zespół Socjologii i Psychologii Organizacji IS US
oraz Szczeciński Oddział PTS
zapraszają do udziału w
Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej:
Współczesne obrazy starości
Sztuka – literatura – reklama
28 września 2021
Szczecin
Współcześnie zarówno samo postrzeganie, jak i wzorzec życia osób starszych zasadniczo się zmieniły. Zmiany widoczne są chociażby w nomenklaturze. Dziś raczej mówi się o osobach starszych jako o seniorach, a okres starości określa się jako wiek senioralny, trzeci wiek, złoty wiek, jesień życia, a nawet druga młodość. Warto jednak zwrócić uwagę, że ten etap w życiu człowieka, eufemistycznie nazwany jako Conradowska „smuga cienia”, posiada swoisty potencjał rozwojowy, stwarzający jednostce różnorodne możliwości.
Z drugiej strony można zauważyć, że w kulturze konsumpcyjnej, gdzie dominuje kult piękna, młodości i sprawności, starość jest spychana na margines widoczności. Problem ten stał się niemalże tematem tabu. Powszechnie kształtuje się przekonanie, że nad ciałem, a tym samym nad jego starzeniem się można zapanować. Świadczy o tym chociażby tematyka reklam komercyjnych, w których oferowane produkty mają starości i związanej z nią utracie sprawności zapobiegać. Niestety odsuwanie myśli o starości nie czyni nas wiecznie młodymi.
Z kolei sztuka współczesna próbuje czasem dość brutalnie przypomnieć o istnieniu zjawisk wypieranych ze społecznej świadomości, takich jak starość właśnie. Przykładowo w polskiej sztuce przełom w traktowaniu tematu starości nastąpił w drugiej połowie XX wieku za sprawą artystów sztuki krytycznej, którzy dekonstruując mity na jej temat, uwidaczniali ją w naturalistycznej postaci (m.in. Katarzyna Kozyra, Artur Żmijewski, Zbigniew Libera).
Gdzieś między tymi skrajnymi podejściami mieści się jeszcze reklama społeczna, która podejmuje próbę uświadamiania, oswojenia i radzenia sobie z problemami starości, takimi chociażby jak dyskryminowanie i wykluczanie osób starszych z życia zawodowego i społecznego, przełamywanie stereotypów na ich temat.
Serdecznie zapraszamy do zaprezentowania rozważań teoretycznych oraz analiz empirycznych, które wzbudzą dyskusję i pomogą udzielić odpowiedzi na pytanie jak współcześnie postrzega się starość w sztuce, literaturze i reklamie oraz w dziedzinach pokrewnych.
Proponowane szczegółowe zagadnienia:
- młodość a doświadczenie – pozycja artystów seniorów w świecie sztuki
- aktualność relacji mistrz-uczeń
- przedstawienia starości w sztukach wizualnych
- różne aspekty starzenia się w sztuce (fizyczne, psychologiczne, ekonomiczne, kulturowe)
- starość w perspektywie sztuki feministycznej
- seniorzy a sztuka partycypacyjna (sztuka społeczności, sztuka w interesie publicznym itp.)
- uczestnictwo seniorów w sztuce i kulturze
- motyw starości w sztuce i literaturze współczesnej
- wizje starości oferowane przez reklamę
- stereotypy starości w reklamie
- seniorzy w reklamie społecznej (problem dyskryminacji, wykluczenia)
Ważne terminy:
- do 10 czerwca 2021 – przesłanie kart zgłoszeń wraz z abstraktami
- do 20 czerwca 2021 – organizatorzy przesyłają informację o akceptacji referatu
Udział w konferencji jest bezpłatny. Uczestnicy zapewniają sobie we własnym zakresie noclegi i wyżywienie.
Komitet organizacyjny:
- Przewodnicząca: dr Karolina Izdebska
- Zastępczyni Przewodniczącej: dr hab. prof. US Agnieszka Kołodziej-Durnaś
- dr hab. prof. US Urszula Kozłowska
- dr hab. Arkadiusz Kołodziej
- mgr Aleksandra Sileńska
- mgr Anna Ścibior-Butrym
- mgr Wojciech Rodzeń